18 Haziran 2015

Devir - Ece Temelkuran



80 darbesinin gölgesinde, başkent Ankara'dayız. Ülke, bölünmüş bir vaziyette, bir tarafta faşistler, diğer tarafta, faşist düzene isyan eden sol örgütler, bir diğer tarafta ordu... 
Bu karmaşanın içinde, Eğer Kuğulu Park'taki  kuğuları kurtarırlarsa sevdiklerinin de kurtulacağına inanan iki çocuk.
Ali, Ankara'nın gecekondu semtinde yaşayan bir alevi ailenin oğlu. Sol örgütlerle adeta iç içe yaşıyorlar. Ali, olayların içinde, yarı bilinçli bir halde zamanın karmaşasını anlamaya çalışıyor. Örgütlenmenin manasını biliyor, annesi yanında işkence görürken ağlamaması gerektiğini biliyor, kuğulara zarar verileceğini anlıyor, neyi konuşup neyi konuşmaması gerektiğini az çok biliyor, yine de çocuk saflığıyla ölen kişinin başka bir donda hayata tekrar geleceğine, meclise kelebekleri sokmak gerektiğine ve kuğuları kurtarmaya inanıyor. 
Ali'nin annesinin temizliğe gittiği evde yaşayan Ayşe'nin annesi eski bir örgüt elemanı. Gördüğü işkenceden sonra evlenip çocuk sahibi oluyor. Yine de tuttuğu saf belli. Kendisine göre daha korkak davranan kocasıyla gelgitli bir hayat yaşıyor. 
Ayşe, olaylara daha saf yaklaşıyor. Ona söylenene göre, karşıdaki karakola gözaltına almak için getirilen abla ve abiler oyun oynuyorlar. Ali'yle birlikte yaptıkları planla kelebekleri meclise yerleştirince herşeyin daha iyi olcağına inanıyor. 
Ece Temelkuran, son derece iyi bir kurguyla, elinizden bırakamayacağınız bir kitap yazmış. Bu dönemle ilgili pek çok kitap okudum, hepsi tüm gerçeklikleriyle içimi şişirdi. İki çocuğun gözüyle 80 darbesi dönemini anlatarak eğlendirirken insanın tüylerini diken diken eden bir roman yaratmış. Tebrikler... mutlaka okuyun...
Not: O dönemde ben de 9-10 yaşlarındaydım. Gece sokakta yazı yazarken gördüğüm abi ve ablalardan hiç ürkmezdim. Sağ elimle yazdığım için sağcı olduğumu zannederdim. Bunu söyleyince annem hem kızmış hem de böyle şeyler konuşmamam gerektiğini sıkıca tembih etmişti. Darbe sabahı ortaokula kaydım yapılacağı için erken kalkacaktım. Sabah 9 olup da uyanıp annemi evde görünce şaşırmıştım. Anneme "ne oldu?"diye sorunca "darbe oldu, ordu yönetime el koydu sen uyumaya devam et" diyince hiçbir şey anlamamış ve mutlu mesut uyumaya devam etmiştim... Ali ve Ayşe gayet gerçekçi yani:)




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder