10 Nisan 2017

Yaşamak Denen Bu Zahmetli İş



İsrailli yazar Hanoch Levin’in “Yaşamak Denen Bu Zahmetli İş” oyunu 2014 sezonundan beri İstanbul Devlet Tiyatrolarında başarılı bir şekilde, kapalı gişe olarak sergileniyor. Ben geçen sezondan beri bu oyuna bilet arıyorum ve nihayet geçtiğimiz ay, nostaljik mekan Beyoğlu Küçük Sahne’de izleme fırsatı buldum. Oyun başlamadan yaşadığım migrene varan baş ağrısı krizi ikinci sorduğum kadın seyircinin çantasında ağrı kesici bulmamla- ki Ali bu konuya çok şaşırdı- çözülürken oyunu keyifle izledim.
Uzun süredir evli bir çiftin yatak odasındayız. Orta sınıf bir aile… Hayattan çok beklentileri yok… Çocuklar da evlenip evden ayrılınca ikili yalnız kalmış… 60’lı yaşlarına yaklaşan adam gece yarısı kalkıp bavulunu hazırlamaya başlıyor. Bu arada karısı horul horul uyumakta. Adam hayatından feci sıkılmış durumda. 30 yıllık beraberliklerinde karısının olaylara ne tepki gösterip ne diyeceğini adı gibi biliyor. “Benim hayatım böyle mi geçip gidecek” telaşıyla evini ve karısını terk etmeye kalkıyor… 30 yıldır evli olduğu kadına bakıp ''benim bu kadınla ne ortak özelliğim var?'' diye sorguluyor… Gece yarısı ışıklarını görüp uğrayan, yalnızlıktan muzdarip arkadaşları da olaya başka bir bakış açısı katıyor.
70 dakikalık tek perde oyun Yoda (Musa Uzunlar), Leviva (Ülkü Duru) ve Gunkel (İşdar Gökseven) in usta ve dinamik oyunculuğuyla bir solukta izlenip biterken evlilik, yaşlılık, yalnızlık ve ölüm korkusu ile yaşamanın zahmeti üzerine keyifli, buna karşılık yer yer de hüzünlü bir kara komedi özelliği taşıyor. Yaklaşmakta olan ve kaçınılamayan ölüm aslında sıkıntının ana temasınını oluştururken sonunda korkulan şey finali belirliyor… Bir de adamın ölüm korkusuyla karısına söylediği cümle gerçekten insanın burnunun direğini sızlatıyor: "beni hafızana kazı leviva, kaybolup gitmekten çok korkuyorum."

Ülkü Duru ve Musa Uzunlar’ın uzun yıllar evli çift rolünde uyumları müthiş. Musa Uzunlar’ın hayattan sıkılan, ekşi suratlı huysuz ihtiyar rolüne karşılık Ülkü Duru’nun yuvayı yapan dişi kuştur misali halen umutla dolu ve neşeli yaşama çabaları ve  özellikle hit the road jack şarkısı eşliğinde yaptıkları dans hakikaten görülmeye değer… Bu arada 10 dakikalık kısa bir rolde izlediğimiz İşdar Gökseven ile Ülkü Duru’nun gerçek hayatta evli olduğuna değinmeden edemeyeceğim…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder