3 Nisan 2020

Profesör ve Hizmetçi - Yoko Ogawa



Japon yazarların modern edebiyata olan katkıları yadsınamaz düzeyde... Hani eskiden bir laf vardı "Japonlar yapmış kardeşim...". Japonlar gerçekten sessiz sedası, derinden yaptıkları işin en iyisini yapıyor. Murakami, Ishigura ve daha henüz kitaplarını okumadıklarım... Bu arada yıllar önce ofis olarak takip ettiğimiz JA (Japan Architect) diye zamanın en güzel ve sade binalarının yer aldığı dergiler vardı. Onlara bakar nasıl bu denli sade ve şık dizaynlarla oldukça kullanışlı mekanlar yapıyorlar diye hayran olurduk.

Yoko Ogawa da genç bir Japon yazar. Pegasus Yayınları'ndan çıkan Profesör ve Hizmetçi kitabı 2006 yılında filme de alınmış. (Şu sıralar adet haline geldi. Önce kitabı okuyup ardından sinema yorumunu izlemek. Doğrusu Beni Asla Bırakma 'nın sinema yorumunu pek sevmedim. Kitabı da gerçi çok anlamlı değildi o ayrı...)

Profesör ve Hizmetçi, dört kişi arasında geçiyor. Evlere temizlik için giden ve çocuğuyla yalnız yaşayan hizmetçi, 60'lı yaşlarının ortasında yalnız yaşayan, birkaç yıl evvel geçirdiği trafik kazası sonucu sadece yaşadığı son 80 dk. öncesini hatırlamayan matematik profesörü, hizmetçinin 10 yaşındaki oğlu (saçı karekök işaretine benzediği için profesör ona KÖK adını takmış) ve Profesörün kardeşinin dul karısı...

Geçirdiği kaza sonucu kimselerle kolay iletişim kuramayan profesör, ilk defa hizmetçisi ve oğlu ile anlaşır. Profesör, üzerinde kendine hatırlatma notları taşır ve her sabah hizmetçisiyle tekrar tanışır. Ona daimi olarak sorduğu ilk soru ise ayakkabı numarası olur. Profesörün dünyası sayılardır. Sayıların sihirli özelliklerini, formülleri ve yıllar önce yazıp kanıtladığı tezini asla unutmaz. Dergilerdeki ödüllü matematik sorularını çözer. Hizmetçi ve oğlu da kendilerini matematiğin gizli dünyasının içinde bulurlar. Bu üçlü arasında yaşanan son derece dokunaklı ve insani ilişki, bolca matematik (şu an benim bile unutmuş olduğum formüller) ve beyzbol romana yön veren unsurlar. Ben okurken çok keyif aldım. Dördüncü şahsın rolünü anlatmayayım da size de merak edecek bir şey kalsın...  Ben okurken çok keyif aldım.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder