18 Temmuz 2013

Genç Werther'in Acıları - Johann Wolfgang von Goethe

Alman yazar Goethe'nin 25 yaşındayken yazdığı ilk romanı "Genç Werther'in Acıları" 1774 yılında büyük yankılar uyandırmış, bir yandan intihar vakaları çoğalırken diğer yandan  Almanya sokakları bir “Werther salgınına” uğrayarak, ortalığı mavi ceket, sarı pantolon giyen duygulu gençler kaplamıştır. Bir romanın bu etkileri yapabilmesi onu klasik yapmaya yeter de artar bile...
Werther, bir hukuk stajyeridir. Uzun süredir tanıdığı, nişanlı bir kız olan Lotte'ye deli gibi aşıktır. Lotte de Werther'e karşı kayıtsız olmasa da nişanlısı Albert ile evlenir. Werther'e onların yakın bir aile dostu olmak düşer. Bu durum onun acılar içinde kavrulmasına neden olurken Lotte'nin onu bir daha görmek istememesi, Werther'in intiharını hazırlar. Genç adam, özellikle Lotte'nin kocası Albert'tın silahıyla kendi canına kıyar. 
Roman, Werther'in hayali arkadaşı Willhelm’in anlattıkları ve ona yazılan mektuplardan oluşmaktadır. Romanda, kutsal kitaptan pek çok dini alıntı ve gönderme görülür. Kitabın bir yerinde Werther şöyle der: "Tanrım, niçin beni terk ettin!" ... Bu yakarışı kendimizi zorda ve ümitsiz hissettiğimiz zamanlarda hepimiz yaşamaz mıyız? 


"26 Kasım

Bazen kendi kendime şöyle diyorum: Bu alınyazısı yalnız sana vergi. Senden başka herkes mesut. Hiç kimse böylesine acı çekmemiştir. Sonra eski bir şairi okuyorum ve kendi kalbimin içini görüyormuş gibi oluyorum. Derdim çok büyük. Benden önce bu kadar çok acı çeken olmuş mudur acaba?"



 Die Leiden des Jungen Werther



1 yorum:

  1. Merhabalar,

    Alman edebiyatçı Goethe’nin kaleminden en sevdiğim yirmi aforizmayı okumanız için sizinle de paylaşmak isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/goetheden-20-etkileyici-aforizma/

    Beni en çok etkileyen şu alıntı olmuştu:

    ‘’İnsan kendine inanmaya başladığı an Tanrı da yardımına koşar.’’

    Keyifli okumalar dilerim,
    edebiyatla ve sağlıcakla kalın.

    YanıtlaSil